h1.BlogItem-title { }

Skogshjältarna – ett samarbete mellan Friluftsfrämjandet och Rädda Barnen

I skogen får alla leka och busa! Det är mantrat för Friluftsfrämjandets nya pilotprojekt i samarbete med Rädda Barnen, där man vill sprida kunskap om friluftsliv, hälsa och lokalt engagemang i socioekonomiskt utsatta områden. I pilotprojektet ingår de yngsta barnen från Lillholmsskolan och Ekholmsskolan i Skärholmen. Vi på Nkel är otroligt stolta över att få följa med på den här resan! Hittills har vi producerat en grafisk profil, en webbplats och diverse trycksaker. Fortsättning följer ...

Ta gärna en titt på Skogshjältarna.se om du vill veta mer!

Det här är Wistrand

Nästa år fyller Wistrand Advokatbyrå hela 100 år. För att uppmärksamma denna gedigna historia internt, fick vi i uppdrag att producera trycksaken Det här är Wistrand, för att dela ut till medarbetare och i rekryteringssammanhang. Däri ryms hela historien, information om organisationen, kärnvärdena och allt annat av vikt för den som vill lära sig mer om en av Sveriges anrikaste advokatbyråer.

Gigantisk bokrea i Kungens Kurva

Om du åker förbi Kungens Kurva mellan 25 juni och 13 juli 2014 kan du inte missa att Decathlonhuset täcks av en enorm fasadvepa. Och på området springer det runt sandwichpojkar och delar ut flyers. Anledningen? Massolit förlagsgrupp anordnar en gigantisk bokrea, i form av en pop-up store som kommer försvinna nästan lika snabbt som den dök upp. Så är du sugen på att handla kvalitetsböcker från många av Sveriges största förlag till äkta reapriser: skynda dig dit. Under rean sker dessutom flera annonsinföranden lokalt här i Stockholm, i Metro och Mitt i-tidningarna.

Grymt kul uppdrag för oss!

Extreme Brand Makeover: Aratron Edition

När gänget på Aratron kom till jobbet i fredagen den 11 april 2014, var inget sig likt. Logotypen på fasaden såg inte likadan ut som dagen innan, på deras skrivbord väntade den nya företagspresentationen, visitkort, anteckningsblock, nyckelband – ja, till och med kaffemuggarna var utbytta i köket. Så kan det gå. Och vi är så himla glada och stolta över det!

När vi påbörjade samarbetet i början av vintern identifierade vi snabbt att vi hade att göra med ett makalöst företag. Bäst i klassen på alla sätt och vis. En underleverantör inom tillverkningsindustrin, vars kvalitet på produkter och leveranser få kan matcha. Men vi identifierade också att deras kommunikation hittills inte nått upp till samma nivå. Vad Aratron behövde var en ordentlig varumärkesrecond.

Ny logotyp Aratron

Sagt och gjort. Med deras företroende i ryggen stängde vi in oss och kom inte ut innan allt satt på plats. Ny logotyp, ny payoff, nytt koncept.

Allt skapat i hemlighet. Först torsdagen den 10 april, på Aratrons kickoff inför budgetåret 2014/2015, fick hela personalstyrkan ta del av vårt arbete.

Hur det gick? Succé.

Över en natt bytes allt marknadsmaterial ut

Loop54 på E-commerce Stockholm 2014

Loop54 på e-Commerce

Hur gör du för att sticka ut på en mässa för e-handlare, bland paddor, Googleglasögon och andra digitala presentationer? Till Loop54 föreslog vi en analog produktpresentation i stället. Men inte i vilket analogt format som helst – tvärtom. För att göra ett så stort avtryck som möjligt hos potentiella kunder (och konkurrenterna), hämtade vi upp vår barndoms favoritleksak – en View-Master! – och specialdesignade såväl apparaten som bildkortet.

viewmaster_LOOP54

Vi producerade även mässmontern, namnbrickor, vattenflaskor och en sextonsidig minibroschyr som följde med alla viewmasters som delades ut till mässbesökarna.

LOOP54_group

Resultatet för Loop54 blev en mässa som överträffade förväntningarna, med en strid ström besökare till montern och gott om nya leads.

Om du är nyfiken på att se presentationen i sin helhet, har vi ett par exemplar liggandes på vårt kontor. Välkommen upp!

Premiär för The Body Shops skönhetsportal

Beautywithheart.se är den nya samlingsplatsen online för hundratusentals fans av varumärket The Body Shop. Skönhetsportalen kommer också att vara en knutpunkt för nyheter som rör skönhetsbranschens etiska sidor, där The Body Shop länge varit en av de starkaste rösterna i den globala kampen mot djurförsök – men också för rättvis handel, mänskliga rättigheter och en sund syn på skönhet. Vi ansvarade för idé, strategi och design.

”Vi har länge velat underlätta för våra kunder att hålla reda på allt som händer i våra olika kommunikationskanaler. Så när Nkel presenterade idén med en skönhetsportal, fastnade vi direkt. Beautywithheart.se kommer bli ett fantastiskt verktyg som gör det enklare än någonsin att få snabb information, inspiration samt även att kunna engagera sig på ett enkelt sätt i vårt varumärke. Att vi dessutom kan sprida vår kommunikation digitalt, ligger helt i linje med vår strategi”, berättar Charlotte Axlund, Marknadsdirektör på The Body Shop i Sverige och Danmark.

Arbetet inleddes i november 2013. Som underleverantör för frontend- och backendutveckling valdes webbyrån Upperdog Interactive i Stockholm, vars erfarenhet av WordPress och responsiv design mötte våra krav.

”Vi har levt med det här projektet i flera månader nu. Att bygga en portal åt ett företag med närmare nittio butiker i Sverige, en av landets större och populärare kundklubbar och en massa passion för det de gör, ställer särskilda krav. Och det känns som att vi har levererat på alla punkter genom att ge The Body Shop något ingen av deras konkurrenter ens är i närheten av. Jag är stolt över alla inblandade”, berättar Jonas Haage, creative director här hos oss.

Portalen lanserades måndagen den 3 mars 2014.

Vi packade upp Primus Eta-serie

Primus Eta-serie består av kompletta kökssystem optimerade för alla som värderar tillförlitlighet, bränslesnålhet och enkelhet. Hela serien är full av små briljanta innovationer och patent, som underlättar livet för äventyrare och friluftsmänniskor världen över.

När Primus lanserade nästa generations Eta-kök, bad de oss om hjälp med att ta fram så kallade uppackningsvideos. En till vart och ett av de fyra köken, för att i detalj kunna demonstrera vad användarna kan förvänta sig.

Med hjälp av produktionsbolaget Action Film skapade vi filmerna du ser nedan. Trevlig titt!

Välkommen Aratron

Sedan 1971 har Aratron byggt ett renommé som den svenska tillverkningsindustrins främsta expert på linjärsystem och transmissioner. Och tack vare egen tillverkning av världsledande kvalitet i kombination med noggrant utvalda leverantörer, levererar de åt kunderna från idé till färdig produkt. Arbetet med Aratrons nya kommunikation påbörjades innan jul. Resultatet presenterar vi under våren. Håll utkik!

Loop54 sätter e-handelns produktsök i rätt sammanhang

När gänget bakom Loop54 knäckte sin sökalgoritm för e-handeln, visste de att deras produkt var unik. När du söker i en vanlig webbshop används så kallad traditionell textmatchning. Du får resultat helt beroende av vad du faktiskt skriver (mjölk = mjöl = öl o.s.v.), inget annat. Och för e-handeln har detta varit en enorm frustration som antingen ignorerats eller som slukat tusentals arbetstimmar i försök att överlista systemet. Med Loop54:s algoritm sätts allt du söker in i sitt sammanhang i stället. Mjölk är lika med mejeriprodukter och så vidare. Och för varje kund som söker och handlar, blir din produktkatalogs olika sammanhang allt tydligare för algoritmen. Utan kostsam handpåläggning.

Vi är stolta över att presentera Loop54 som ny kund. Hittills har vi hunnit se över deras grafiska kostym, spika ett huvudbudskap och designa en ny webbplats. Mer kommer!

Nya koncept till Friluftsfrämjandet

ff_3affischer.jpg

På Friluftsfrämjandet är det full fart framåt och nya verksamheter för både vuxna och barn har sett dagens ljus den senaste tiden. Vi har haft privilegiet att hjälpa dem lansera ett flertal, med fokus på barn och familjer. Tack vare att vi jobbade med dem parallellt, kunde vi samtidigt skapa ett enhetligt formspråk som fungerar oavsett vem de kommunicerar med. De nya verksamheterna är:

1. Äventyrliga familjen, för hela familjen 2. Öppna skogsgläntan, för de allra minsta och deras föräldrar 3. Äventyrarna, för barn 6–13 år

// Andreas

Magikerna – nu som pocket!

Vi har redan berättat om lanseringen av Lev Grossmans ”Magikerna”, som lyckades så väl att den inbundna boken hamnade på Svensk Bokhandels topp 10 för mars 2013. Så när Pocketförlaget nu släpper romanen som pocket, har vi höga förhoppningar om att den ska nå ut till ännu fler svenskar. För att hjälpa den på traven gjorde vi en helsida i Aftonbladet Söndag, med införsel 29 september.

Sensommarpilsner 2013

Vilken kväll vi fick. Rundpingis, mexikanskt käk från Zócalo, välkyld dryck och mingel. Tack alla som förgyllde årets sensommarpilsner på Nkel! Och till er som inte kunde komma: ni var saknade. Samtidigt måste vi tyvärr dementera ett tidigare, något förhastat påstående. Vinnaren av Nkel's All-Star Rumpa fick alltså ett diplom för ”Årtusendets svenska idrottare”. Men som du förstår – helt oberoende av att ingen från Nkel vann – var priset bara på låtsas. Ledsen för det, Jannes på Digaloo.

En digital kundtidning fullspäckad med extramaterial

The Body Shop ger för närvarande ut den svenska kundtidningen Everybody tre gånger per år. Tidningen delas ut till alla medlemmar i kundklubben Body & Mind samt i alla The Body Shop-butiker. Upplagan är på totalt 237 500 exemplar, vilket gör den till en av Sveriges största kundtidningar – dessutom en av få som inte är reklamfinansierad! För att göra Everybody tillgänglig för ännu fler läsare, hjälper vi numera också till med att släppa tidningen digitalt. Och det ger oss möjligheten att krydda den digitala utgåvan med allt som inte går att få med i den tryckta: extramaterial, utökade artiklar, filmklipp, länkar för dig som vill läsa mer och smidiga produktkopplingar som tar dig direkt till deras webbshop, när du hittar en produkt du vill testa.

Vi är i dagsläget mitt uppe i arbetet med det tredje digitala numret. I väntan på det, här kan du bläddra i nummer två!

Essinge konferenscenters nya, följsamma webbplats

Responsiv webb (eller ”följsam webbdesign” som Språkrådet vill att det ska heta) börjar bli mer regel än undantag. Kort och gott går det ut på att din webbplats anpassas till användarens skärm, utan att innehåll får stryka på foten i till exempel den mobila versionen. Vi på Nkel gillar't! Senast i raden av våra kunder att ta klivet över till den responsiva sidan, är Essinge konferenscenter. Och samtidigt som vi arbetade med den optimala användarupplevelsen, passade vi självklart på att uppdatera webbplatsens innehåll och funktioner.

Så vad väntar du på? Hoppa över till Essingekonferens.se och provsurfa den nya sidan – gärna från såväl dator och padda som mobil!

Vi har en ny formgivare!

I slutet av augusti tackade vi av vår kära kollega Denise, som nu siktar på andra äventyr. I samma veva passade vi på att hälsa Rosanna välkommen, en ungdomlig fläkt som redan hunnit arbeta över fem år som grafisk formgivare åt flera stora, internationella varumärken. Hej Rosanna, kul att du ville bli en i gänget. Varför Nkel? Första gången jag klev in i lokalerna kändes det så rätt. En plats med sköna människor, spännande kunder och cool atmosfär. Helt enkelt en plats där jag kommer kunna få leva ut min kreativitet och utvecklas.

Du har bland annat gjort jobb för ett stort läkemedelsbolag och världens kanske mest kända chilisås, Tabasco. Vad tar du med dig för erfarenheter därifrån som våra kunder kommer ha nytta av? Att vare sig man jobbar med en stor eller liten kund så är omtanke, service, känsla och personlig touch något vi alltid ska tänka på. Samt att chilisås på popcorn är sjukt gott!

Sist men inte minst, vad gör du utanför jobbet? Jag går gärna på konsert, framför allt döds- eller heavymetall. Sedan blir det lite tv-spelslirande med kompisarna. Då är det hockey eller fotboll som spelas, självklart på blodigt allvar. Annars är det min sambo Stefan och vår chihuahua PeeWee som gäller!

”Vi blev ändå aldrig av med honom”

Nio av nitton år. Så lång tid har dalkarlen Andreas Ågren varit en del av Nkel. Och sedan den 3 juli 2013 är han officiellt delägare i bolaget. Hurra för Andreas! Hurra för oss!

Femtioårskalas i Katthult

2013 är Emils år. Bokstavligen. För du har väl inte missat att Astrid Lindgrens älskade barnbokskaraktär firar 50? Att vi fick vara med och producera allt från butiksskyltning till annonsering för att uppmärksamma succén som sålt i över 30 miljoner exemplar och översatts till 52 språk, är inget mindre än en ära. Så tack, Rabén & Sjögren. Och grattis Emil, Ida, Anton, Alma, Lina, Alfred, Griseknoen och alla andra odödliga karaktärer i Lönneberga!

//Denise

En överraskning från The Body Shop

Men The Body Shop i Sverige och Danmark ville inte informera sin personal via ett formellt pressmeddelande. I stället valde de oss som reklambyrå för att hjälpa dem slå på stora trumman och fira nyheten tillsammans med personalen.

Primus nya Eta-serie, till äventyrets slut – och vidare

2007 lanserade Primus sin Eta-serie, en samling friluftskök och kastruller som satte en ny standard i branschen för bränslesnålhet. Nu är andra generationen här med genomgående förbättringar som ger ännu högre verkningsgrad, vilket gör köken i Eta-serien i princip dubbelt så effektiva som traditionella friluftskök. För dig som äventyrare innebär det att du kan bära med dig mindre bränsle än vad du är van vid, för en lättare packvikt. Eller så tar du med dig lika mycket som vanligt och slipper oroa dig för att bränslet ska ta slut mitt i ödemarken. Mindre bränsle, mer matlagning. Svårare än så är det inte – och det tog vi tog fasta vid när vi arbetade fram Eta-seriens nya koncept.

Vi har producerat annonser och material till återförsäljarna på fyra språk, kampanjwebb på tre språk, mässmaterial och mer därtill. Ovan ser du ett urval av enheter, men ta gärna en titt på primus.se/eta också!

//Ronny