Beautywithheart.se är den nya samlingsplatsen online för hundratusentals fans av varumärket The Body Shop. Skönhetsportalen kommer också att vara en knutpunkt för nyheter som rör skönhetsbranschens etiska sidor, där The Body Shop länge varit en av de starkaste rösterna i den globala kampen mot djurförsök – men också för rättvis handel, mänskliga rättigheter och en sund syn på skönhet. Vi ansvarade för idé, strategi och design.

”Vi har länge velat underlätta för våra kunder att hålla reda på allt som händer i våra olika kommunikationskanaler. Så när Nkel presenterade idén med en skönhetsportal, fastnade vi direkt. Beautywithheart.se kommer bli ett fantastiskt verktyg som gör det enklare än någonsin att få snabb information, inspiration samt även att kunna engagera sig på ett enkelt sätt i vårt varumärke. Att vi dessutom kan sprida vår kommunikation digitalt, ligger helt i linje med vår strategi”, berättar Charlotte Axlund, Marknadsdirektör på The Body Shop i Sverige och Danmark.

Arbetet inleddes i november 2013. Som underleverantör för frontend- och backendutveckling valdes webbyrån Upperdog Interactive i Stockholm, vars erfarenhet av WordPress och responsiv design mötte våra krav.

”Vi har levt med det här projektet i flera månader nu. Att bygga en portal åt ett företag med närmare nittio butiker i Sverige, en av landets större och populärare kundklubbar och en massa passion för det de gör, ställer särskilda krav. Och det känns som att vi har levererat på alla punkter genom att ge The Body Shop något ingen av deras konkurrenter ens är i närheten av. Jag är stolt över alla inblandade”, berättar Jonas Haage, creative director här hos oss.

Portalen lanserades måndagen den 3 mars 2014.