Vår nya lysande kampanj för Osram

Kampanjbild för Osram

Formen du minns är här igen

Den klassiska glödlampan är tillbaka. Skoja. Den klassiska glödlampan, som slösade energi och gick sönder när man minst anade det, är inte tillbaka. Däremot finns det nu otroligt energisnåla LED-lampor från Osram, med en livslängd på hela 15 år, som har den klassiska glödlampans fina form och ljus. Det bästa av två världar alltså.

Kampanjen är den andra vi har tagit fram som Osrams reklambyrå och syns både här och där under hösten. Upptäck alla fördelarna med LED-belysning på www.formenduminns.se

Septemberkampanj till Puls & Träning

Reklamkampanj för Puls & träning

Konceptet "Nära till träningsvärk" spänner musklerna

Som Puls & Tränings reklambyrå är vi lite extra glada i Stockholms tunnelbana just nu. Där rullar nämligen förutom tåg vår stora septemberkampanj. Det här är fjärde gången vi använder konceptet Nära till träningsvärk, som visat sig passa målgruppen som handen i träningshandsken. Nu på temat att träna i anslutning till arbetet. Varför inte lunchboxa sin kollega till exempel?!

Vill du se hur det har sett ut tidigare och läsa mer om tankarna bakom konceptet? Klicka här. Blev du istället sugen på burpees, knäböj och utfall, läs mer och bli medlem pulsochtraning.se.

Kampanjen kommer även att synas i sociala medier från och med v. 37.

Kampanjen syns i tunnelbanan.
Denna gången ritkiar sig kampanjen till kollegorna och berättar att närhet till gymmet gör att träningen blir av.

Säg hej till vår nya copywriter!

Björn Wigenius

Välkommen till Nkel, Björn! Vem är du?

– Det undrar jag också. Det jag kan säga med säkerhet är att jag är 36 år och har spenderat de senaste 12 åren i den föränderliga kommunikationsbranschen.

Hur hamnade du hos oss?
– Ett kort svar är att jag satt på 1:ans buss i 23 minuter. Ett mer utvecklat svar omfattar annonser i branschmedia, nätverkande, intervjuer, magkänsla, nya utmaningar och en känsla av att jag kan göra Nkel till en ännu bättre byrå – och vice versa.

Vad tar du med dig till oss efter dina år i branschen?
– Dels en tro på att det mesta och det bästa fortfarande är ogjort. De stora, ofta retsamt e(nkla), idéerna som göra hela skillnaden. Dels en vetskap om att bra kommunikationsarbete till stor del handlar om just arbete. Att kavla upp ärmarna och köra rakt in i kaklet. Och sen vidare rakt in i kaklet bakom kaklet.

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
– Next level-grejer mestadels.

Du har redan varit här i ett par veckor nu. Vilket intryck har du fått av din nya reklambyrå?
– Jag vet att det är ett anmärkningsvärt bra gäng och jag ser fram emot att få vara med och göra anmärkningsvärt fina jobb för både gamla och nya kunder.

Vad pysslar du med på fritiden?
– Hänger med min fru och dotter så mycket som möjligt. Försöker hitta ej plågsamma sätt att motionera. Samt konsumerar lite för mycket fulkultur och mycket för lite finkultur.

 

Rikshem valde oss som reklambyrå

Uppslag från katalog för försäljning av nybyggda bostadsrätter

Uppslag från katalog för försäljning av nybyggda bostadsrätter

Vi välkomnar ett av Sveriges största privata fastighetsbolag till Nkel

I slutet av 2016 fick vi chansen att presentera oss för fastighetsbolaget Rikshem. Tycke uppstod och vi inledde vårt samarbete direkt efter nyår. Vi är självklart stolta över att ha vunnit deras förtroende och ser fram emot många roliga uppdrag tillsammans!

Rikshem har nyligen uppdaterat sin grafiska profil och ett av våra första projekt var att hjälpa dem ta ut den nya identiteten i skarp produktion. Det har med andra ord varit full fart sedan januari och vi har hittills hunnit med allt från annonser, broschyrer och redovisningar, till presentations- och profilmaterial, byggskyltar, 50 meter breda vepor och att hjälpa dem synas under Almedalsveckan 2017. Och mer kommer det bli.

Varmt välkomna till Nkel, Rikshem! Nu kör vi så det ryker.

Helsidesannons i tidningen Hållbart byggande

Helsidesannons i tidningen Hållbart byggande

Vi har designat rollup-mallar i olika format

Vi har designat rollup-mallar i olika format

Byggskylt för norra Sveriges högsta trähus!

Byggskylt för norra Sveriges högsta trähus!

En av de längsta produktionerna på vi Nkel tagit fram. 50 meter är inte fy skam!

En av de längsta produktionerna på vi Nkel tagit fram. 50 meter är inte fy skam!

Framsida katalog för nybyggda bostadsrätter

Framsida katalog för nybyggda bostadsrätter

Uppslag i katalogen med lägenhetsinformation

Uppslag i katalogen med lägenhetsinformation

Detaljbild från katalogen

Detaljbild från katalogen

Säg hej till vår nya formgivare!

Sandra Ljung är ny grafisk formgivare på reklambyrån Nkel i Stockholm, där hon bland annat kommer designa grafiska profiler

Välkommen till Nkel, Sandra! Vem är du?

– Tack! Jag är en 39-årig grafisk formgivare från Stockholm, med passion för typografi.

Hur hamnade du hos oss?
– Jag nappade på er Resuméannons och det var ”love at first sight”. Jag kommer vikariera för Rosanna som ska vara mammaledig i ett och ett halvt år. 

Vad tar du med dig till oss efter dina år i branschen?
– Hängivenhet, god magkänsla och en himla massa pappersprover! Genom åren har jag formgivit en hel del grafiska profiler och jobbat med både små och stora produktioner, så jag är van vid den typen av jobb vi har mycket av här på Nkel.

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
– Nya infallsvinklar och snygg, funktionell design.

Du har redan varit här i ett par veckor nu. Vilket intryck har du fått av din nya reklambyrå?
– Ett skönt gäng med hög leveransnivå!

Vad pysslar du med på fritiden?
– Dansar på House of Shapes, spelar tennis, åker snowboard och umgås med min man och döttrar.

 

Har ni ännu inte hunnit träffa Sandra? Kom upp och säg hej och ät en bulle eller två!  

Förpackningsdesign åt Saxtorp Svamp

Med en svampbox från Saxtorp Svamp är det enkelt att odla svamp hemma

Möt boxen som gör det enkelt att odla svamp hemma

Vi på Nkel är kanske mest kända som en reklambyrå, men vi älskar förpackningsdesign också. Här berättar vi om vårt samarbete med Saxtorp Svamp, som har resulterat i en ny grafisk profil, en ny webbplats och nya förpackningar. Nu är vi hjälpt dem att lansera en sprillans ny produkt, som redan hunnit göra succé hos svampälskare över hela Sverige. På Instagram laddar användare friskt upp bilder sina svampodlingar – och rätterna de lagar med ostronskivlingen.

Vi stod för förpackningsdesignen och tog fram all text till svampboxen. Inuti boxen hittar du en påse fylld med ett ekologiskt svampsubstrat. Allt du behöver göra för att få ostronskivlingen att börja växa, är att klippa upp påsen och vattna substratet lätt någon gång per dag tills svamparna börjar kika fram. Sedan går det fort. Svamparna dubblerar sin storlek dagligen och du kan med fördel vattna dem oftare. Efter 7–10 dagar är du redo att skörda uppemot 1 kg ostronskivling! Efter första skörden kan du tejpa igen påsen och börja om på ett nytt ställe för upp till tre skördar.

Visst blir du sugen på att testa själv? Beställ en svampbox eller två på saxtorpsvamp.se! Kom ihåg att använda hashtaggarna #svampbox och #saxtorpsvamp om du laddar upp bilder på din odling, så vi får se hur det gick för dig.

Gul ostronskivling i en svampbox från Saxtorp Svamp
Så här blev slutresultatet!

The Body Shop på stan

the_body_shop_ahlens_city

Vi klädde in Åhléns City

Just nu syns The Body Shop på Åhléns City i Stockholm. På entréplan har The Body Shop en 40 kvadratmeter stor yta där de har dukat upp med det bästa från sina populära serier. Ut mot Klarabergsgatan syns också en stor ljuslåda med ett budskap om The Body Shops ikoniska produkt Body Butter, originalet som aldrig har överträffats. Visste du förresten att vi varje månad pryder alla The Body Shops svenska och danska butiker med nytt butiksmaterial? Ett ärofyllt stående uppdrag!

Nästa år firar vi dessutom 15-årsjubileum som deras svenska reklambyrå, galet roligt med ett så långt och nära samarbete.

Gå gärna förbi Åhléns City eller någon av de andra butikerna om du är i krokarna!

the_body_shop_ahlens_city_entreplan

Januarikampanj till Puls & Träning

Puls & Tränings januarikampanj som rulltrappsskyltar i Stockholms tunnelbana

Konceptet "Nära till träningsvärk" värvar nya medlemmar

Just nu syns Puls & Tränings januarikampanj på bred front i bland annat Stockholms tunnelbanor. Det här är tredje gången vi använder konceptet Nära till träningsvärk, som visat sig slå an precis rätt ton hos målgruppen. Som reklambyrå är det självklart kul att få vara med och ta fram starka, kreativa idéer, men det är minst lika kul att förvalta dem! Den här gången tog vi fram tre nya reklambilder, med stark igenkänning till senaste kampanjen.

Vill du se hur den förra kampanjen såg ut och läsa mer om tankarna bakom konceptet? Klicka här. Är du intresserad av att bli medlem, besök pulsochtraning.se för mer information.
 

Två av de tre konceptbilderna för Puls & Tränings januarikampanj
Konceptet syns självklart på pulsochtraning.se också, här med den tredje reklambilden

Bakom kulisserna med Matkomfort

Vi gick in i studion med Matkomfort, för att spela in en rad nya matfilmer

Vi rör om i grytorna tillsammans med Matkomfort

För några veckor sedan berättade vi om att vi är Matkomforts nya reklambyrå och visade ett första smakprov på vårt arbete. Sedan dess har det verkligen varit full fart framåt, och häromdagen gick vi in i studion tillsammans för att filma och fotografera en rad smarriga rätter från deras menyer.

Med oss hade vi våra vänner på filmproduktionsbolaget Björnhult Media. Tillsammans med kockarna Henrik Isaksson och Magnus Bern, båda från Matkomfort, skapade vi en magisk heldag i köket.

Materialet ska användas i en rad kanaler, inte minst i sociala medier, där deras nya koncept snart rullar ut på bred front. Du får gissa max en gång om ifall vi är taggade på att visa dig resultatet!

 

The Body Shops julkalender 2016

The Body Shops julkalender finns nu att hämta i din närmaste butik

The Body Shops julkalender finns nu att hämta i din närmaste butik

Räkna ned till julen med ett unikt erbjudande varje dag

Varje år släpper vår kund The Body Shop en enormt eftertraktad adventskalender fylld med skönhetsprodukter, som säljer slut långt innan 1 december. Inför julen i år ville de även göra en julkalender som alla kunder i både Sverige och Danmark kan ta del av gratis – en julkalender med erbjudanden. Om du prenumererar på den får du varje dag fram till jul en ny lucka skickad till din mejl, med ett unikt erbjudande om dagen. Julkalendern finns också i fysisk form och går att hämta i din närmaste The Body Shop-butik.

Vi har designat julkalendern och tagit fram material till butik för både Sverige och Danmark, satt upp mallar för den digitala versionen, designat annonser till dagspress, gjort en dansk och en svensk teaserfilm och designat de två landningssidorna där du anmäler dig som prenumerant: julkalender2016.se och tilbudsjulekalender.dk

Stort, juligt och roligt jobb!

Annons i Metro

Annons i Metro

Flyer till skönhetsboxen Glossybox, med över 55 000 prenumeranter

Flyer till skönhetsboxen Glossybox, med över 55 000 prenumeranter

Skylt i butik med dagens erbjudande

Skylt i butik med dagens erbjudande

Dagens lucka i butik

Dagens lucka i butik

Trailer till Stora träningsboken för kvinnor

Lyckat filmprojekt åt succéparet från Träningspodden med Jessica & Lofsan

Jessica Almenäs är en av Sveriges mest rutinerade programledare, Lovisa ”Lofsan” Sandström en av Sveriges mest hyllade personliga tränare. Tillsammans driver de omåttligt populära Träningspodden. Och nu är det dags för deras andra bok om träning.

I Stora träningsboken för kvinnor står styrketräningen i fokus: att bygga upp en stark och uthållig kropp med hjälp av funktionell träning. Men det handlar också om allt runtomkring, om att våga vara stark som kvinna, om att tycka om sig själv.

Här på Nkel tycker vi att boken har ett fantastiskt budskap och massor med bra tips och råd om styrketräning. Därför är vi löjligt stolta över att Norstedts gav oss i uppdrag att producera trailern till boken, som spelades in i Lofsangruppens studio här i Stockholm. Arbetsgruppen här på byrån tog fram manus, regisserade och klippte filmen, medan våra kompisar på Björnhult Media stod för fotot.

Filmen delas just nu för fulla muggar i sociala medier, till överväldigande positiva kommentarer.

Stora träningsboken för kvinnor av Lovisa ”Lofsan” Sandström och Jessica Almenäs

Helsida i SvD åt vår nya kund Matkomfort

Vår nya kund Matkomfort hade en helsidesannons i Svenska Dagbladet den 6 november 2016

Vår nya kund Matkomfort hade en helsidesannons i Svenska Dagbladet den 6 november 2016

Matkomfort garanterar en obruten kylkedja – från deras kök till ditt

Förra veckan avslöjade SvD Näringsliv att det finns företag i matkassebranschen som brister i kylhanteringen av livsmedel. För att spara pengar väljer många aktörer andra lösningar än godkända kylsystem när maten levereras till kunderna.

Så jobbar inte vår nya kund Matkomfort. När det kommer till livsmedelshanteringen har de gjort allt rätt från början, bland annat genom att uteslutande samarbeta med en certifierad kyltransportfirma.

Just nu befinner vi oss mitt i ett stort varumärkesarbete tillsammans. Positioneringen finslipas, konceptet spikas och den grafiska profilen kompletteras. Allt är inte på plats till 100 procent än, men när Svenska Dagbladets granskning av branschen dök upp var det en unik möjlighet för Matkomfort att skapa stark kommunikation. Sagt och gjort. Bara ett par dagar efter den första artikeln pryddes en helsida i SvD med annonsen du ser ovan. Samma dag vi fixade annonsen designade vi även sigillet som kommunicerar obruten kylkedja, som Matkomfort kommer fortsätta använda framöver. Ett otroligt kul uppdrag att få ta på volley, där vi visade hur snabbfotade vi kan vara!

Le Sensommarpilsner de Nkel 29/9 2016

Årets sensommarpilsner på Nkel bjöd på ett franskt tema

Årets stora kundevent gick i Trikolorens färger

Tack alla som förgyllde årets sensommarpilsner, som för ovanlighetens skull gick av stapeln när det fortfarande (nästan) var sommar ute! Årets franska tema innehöll en rafflande tävling i speed boule. Och även om vi själva inte stod som slutsegrare när gonggongen ringde, var vi helt klart kvällens största vinnare eftersom vi fick bjuda till fest för så många underbara kunder, leverantörer och vänner. Vi ses igen nästa år!

Filmen är producerad av våra vänner på Björnhult Media.

Höstkampanj till Puls & Träning

Puls & Träning, kampanjen som rulltrappsskyltar

Närhet till gymmet får träningen att bli av

De senaste veckorna har Puls & Träning nya kampanj synts stort bland annat i Stockholms tunnelbanor. Den kreativa idén fokuserar på hur Puls & Träning har en unik fördel genom att de bygger sina fräscha, moderna anläggningar mitt i populära bostadsområden, för att underlätta för den moderna stadsbon att få träningen att bli av.

– Kampanjen grundar sig i insikten att många människor upplever att de kommer iväg till gymmet oftare om gymmet är beläget nära hemmet, säger Göran Järbin, marknadschef på Puls & Träning.

Sedan vi började samarbeta med Puls & Träning förra året har vi gjort en rent copybaserad kampanj med budskapet ”Nära till träningsvärk”, vilket sedan också anammats som payoff. I den här kampanjen har vi förstärkt budskapet med en kommunikativt snabb bildlösning, som visar hur fort man kan gå från hemmets vardagssysslor till att lyfta vikter på gymmet.

Kampanjen har, förutom att gå i Stockholms tunnelbanor, också synts i sociala medier under hösten, med start v. 35.

Stortavlor i tunnelbanan
Kampanjen kördes även i sociala medier
Två av de tre reklamlösningarna som tog fram

Ny grafisk profil och webbplats till Subset

Subsets nya logotyp, här utan payoff

Full fart direkt med vår nya kund Subset

Inför premiäruppdrag med en ny kund gör vi alltid en ordentlig analys av nuläget. Sitter varumärkesplattformen på plats? Lirar den grafiska profilen? Når man ut till målgruppen? Grundregeln är att aldrig pilla i något som redan fungerar bra, bara för pillandets skull. I vissa fall kan vi gå rakt på att skapa ny kommunikation, i andra rullar vi upp skjortärmarna tillsammans med kunden för att reda ut vad som är företagets själ – och hur allt ska jobba för att förmedla den.

Subset är ett av Sveriges vassaste företag inom systemutveckling och IT-säkerhet, med uppdrag åt bland annat försvarsindustrin och finansvärlden. Deras leveranser ligger alltid i framkant, är exemplariskt dokumenterade och tål granskning. Tillsammans kom vi fram till att det var dags för varumärket att få en ordentlig putsning, parallellt som vi påbörjade arbetet med att uppdatera deras webbplats till en modernare lösning.

Hittills har vårt samarbete resulterat i en ny varumärkesplattform, en evolution av den grafiska profilen, en ny payoff, en ny webbplats (med lika nytt innehåll) och en massa profilmaterial. Skrolla ned för att se godbitarna!

När vi utvärderade Subsets grafiska profil beslöt vi oss för att jobba vidareutveckla deras symbol, men byta färger och formspråk

När vi utvärderade Subsets grafiska profil beslöt vi oss för att jobba vidareutveckla deras symbol, men byta färger och formspråk

Stående version av logotypen, här med deras nya payoff: ”Säkrare IT-lösningar”

Stående version av logotypen, här med deras nya payoff: ”Säkrare IT-lösningar”

Att utveckla en ny grafisk profil handlar om mer än att designa om logotypen. Här ser du bland annat nya ikoner, färger och typsnitt

Att utveckla en ny grafisk profil handlar om mer än att designa om logotypen. Här ser du bland annat nya ikoner, färger och typsnitt

På nya subset.se kan du ser mer av hur vi även jobbade med att ta fram ett nytt bildspråk, en ny tonalitet och nya texter

På nya subset.se kan du ser mer av hur vi även jobbade med att ta fram ett nytt bildspråk, en ny tonalitet och nya texter

Subset.se fungerar självklart lika bra oavsett skärmstorlek

Subset.se fungerar självklart lika bra oavsett skärmstorlek

När ett företag byter grafisk profil behöver även kontorsmaterial och profilkläder uppdateras

När ett företag byter grafisk profil behöver även kontorsmaterial och profilkläder uppdateras

Boktrailer för Sov du lilla videung

Boktrailer till Cilla & Rolf Börjlinds nya kriminalroman Sov du lilla videung

Cilla & Rolf Börjlind är tillbaka med fjärde boken om Tom Stilton och Olivia Rönning

I dag släpps den kusligt aktuella kriminalromanen Sov du lilla videung, där en flyktingflicka hamnar i centrum av en mordutredning som leder hela vägen till kloakerna i Bukarest. Boken är skriven av Cilla och Rolf Börjlind, som bland annat ligger bakom den hyllade teveserien Springfloden, med Kjell Bergqvist som Tom Stilton.

På uppdrag av Norstedts tog vi en sen kväll i juni vårt pick och pack och drog till Ingarö för att spela in en trailer. Väl på plats fick vi sällskap av Johan Arthursson och Mattias Lundberg från Björnhult Media, som skötte filmandet och senare klippningen. Vår hovfotograf Peppe Ericsson, från Studio Ljusspel, ställde inte bara upp med sin gård som inspelningsplats, utan agerade även statist och stillbildsfotograf tillsammans med vännen Lambis Stratoudakis. Sist men inte minst tog vår produktionsledare Jennie med sig sina barn Lucas och Alva, som fick spela barnen du ser i trailern.

Det här är ett ypperligt exempel på en snabbfotad filmproduktion, där vi med små medel och ett bra nätverk producerar filmer som håller måttet vid sidan av mer påkostade produktioner. Att vi älskar den här typen av uppdrag gör inte saken sämre! Stort tack till alla inblandade.

I bildspelet nedan bjuder vi på fotografier från inspelningen.

Medlemsrekrytering för Friluftsfrämjandet

medlemsrekrytering_friluftsframjandet

Tidningen Friluftsliv som bilaga till SJ:s tidning Kupé

Ska du åka med ett SJ-tåg i sommar? Håll i så fall utkik efter ombordtidningen Kupé, som just nu innehåller en bilaga från Friluftsfrämjandet, en miniversion av medlemstidningen Friluftsliv. Här finns pyssel för de minsta, matnyttig läsning för oss som är lite äldre – och en extra fin baksida, signerad dina vänner här på Nkel.

Vi fick i uppdrag att ta fram en tvåsidig annons för medlemsrekrytering, med placering på just baksidan och näst sista sidan. Här berättar vi om att Friluftsfrämjandet är mer än bara friluftsaktiviteter. Att förbundet jobbar aktivt för att påverka samhällets inställning till naturen, och göra naturen tillgäng för alla oavsett förutsättningar. Det tycker vi är en otroligt viktig insats och vi är galet stolta över att få vara en liten del av Friluftsfrämjandet arbete. Tack!

medlemsrekrytering_friluftsframjandet

Pyssla med Friluftsfrämjandet

Vår art director Andreas är barnsligt förtjust i knep och knåp

Så när Friluftsfrämjandet bad om ett pysseluppslag i senaste numret av Friluftsliv, som bland annat distribuerades tillsammans med SJ:s ombordtidning Kupé, högg han tag i uppgiften med näbbar och klor.

Klicka på bilden för en högupplöst version (pdf). Klarar du av de kluriga uppgifterna?

Internationell butikskampanj för Osrams nya LED-lampor

Toppskylt för Osrams butikskampanj

”Good old glow, brand new bulb”

Sedan 2012 är glödlampor ett minne blott inom EU, eftersom de förbrukar onödigt mycket energi. I deras ställe finns det framför allt två alternativ: halogen- och LED-lampor. De förstnämnda skiner varmt och behagligt som dåtidens glödlampor, men tar tid på sig att värmas upp och har dessutom en relativt kort livslängd. LED-tekniken är överlägset energieffektiv, men ger ett kallt, blått sken som faller få i smaken. Tills nu.

I slutet av 2015 lanserade Osram, världens kanske främsta lampvarumärke, sin första LED-serie med retrolampor som skiner precis lika varmt och behagligt som dåtidens glödlampor. Lamporna förbrukar minimalt med energi, har en livslängd på upp till 15 år och ser till och med ut som glödlampor.

Osram gav oss i uppdrag att ta fram lanseringens kampanjbudskap och att göra ut kampanjen på butiksmaterial för Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. I kampanjen ingick allt från annonser till kampanjställ, rollups, toppskyltar, hyllvippor och en lampguide i fickformat.

Rollup Osram
Kampanjställ Osram
Lampguide i fickformat
Hyllvippa Osram
Broschyrställ Osrams lampguide