h1.BlogItem-title { }

Astma- och allergiförbundet vinstvarnar!

Allergia.se nominerad till Publishingpriset

Allergia.se nominerad till Publishingpriset

När våra kunder är glada så är vi glada. Och just nu är vi glada över att vår kund sedan många år, Astma- och allergiförbundet, har fått sin webbtidning allergia.se nominerad till Publishingpriset i kategorin Årets Tidnings-/tidsskriftswebbplats! Extra stolta är vi förstås eftersom det var vi som tillsammans med Astma- och Allergiförbundet utvecklade lösningen 2016. Det kan du läsa om här!

Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker som delats ut sedan 1990. Hur det går får vi veta den 5 november då vinnaren ska koras på Berns salonger. Vi på Nkel håller förstås alla 18 tummar!

NOM19SVE_Vit-svart.jpg
 

Resevaluta till alla

Vi gjorde stortavlor för Bankomat med konceptet “Nu även resevaluta”.

Rikstäckande kampanj för Bankomat®

I mer än ett halvt sekel har de ikoniska ljusblå automaterna från Bankomat® levererat sköna slantar till folk i farten. Till alla världsvana resenärers stora glädje har nu Bankomat® breddat sitt erbjudande och fyllt över 150 automater runt om i landet med resevalutor som euro, dollar och brittiska pund. Alltid med en bra kurs och helt utan krångel.

För att marknadsföra det nya erbjudandet fick vi uppdraget att ta fram en stor rikstäckande kampanj som gick i radio, print, digitalt och utomhus.

Ska du ut och resa? Glöm då inte att de bästa resorna är de som börjar hos Bankomat®. Gå in på bankomat.se och hitta din närmaste automat med resevaluta.

Kampanjen syntes på stortavlor utomhus.
Kampanjen syntes i och vid uttagningsautomaterna.
Tidningsannons och stortavla för Bankomat.

Resultat:
Bara två månader efter kampanjens start så hade Bankomat® räknat hem kampanjen flera gånger om och nästan fördubblat sin marknadsandel inom resevaluta. Lägg till att annonsen fick toppbetyg i tidningarnas egna effektmätningar och presterade bättre än index i samtliga kategorier. Kul tycker vi, jättekul tycker Bankomat®.

Poppa popcorn och häll upp läskeblask

Poppa popcorn och häll upp läskeblask

I tv-serien Pantbanken får vi följa med in bakom kulisserna och träffa både kunder och värderare.

Premiär för Pantbankens egen tv-serie på TV3

På måndag den 16 september kl 20:00 är det hög tid att bänka sig framför linjär-tv:n! Då är det nämligen premiär för vår kund Pantbankens egen reality-show på TV3, som heter just “Pantbanken”. Under sex avsnitt får vi följa med in bakom kulisserna på Pantbanken och träffa både kunder och Pantbankens erfarna värderare. Bland annat kommer du att få lära dig att skilja en lyxklocka från en kopia och få se hur det går till när man värderar en diamant. Kanske inser du att du har en förmögenhet hemma i byrålådan utan att veta om det?

Samtidigt som tv-serien går upp är det nu även premiär för Pantbanken nya hemsida, signerad yours truly (det vill säga reklambyrån Nkel kommunikation på vars hemsida du nu befinner dig), en stor digital kampanj som kommer gå parallellt med tv-serien och mycket annat skoj. Håll utkik!

Har du någon kul pryl hemma som du vill veta vad den är värd? Surfa in på nya pantbanken.se och hitta ditt närmaste kontor. Dit är du alltid välkommen för en fri värdering. På sajten kan du passa på att läsa mer om tv-satsningen, köpa något fint i webbshoppen och buda på en mängd spännande auktioner.

Säg hej till vårt senaste nyförvärv

Välkommen Linda!

Välkommen till Nkel, Linda!

Vem är du?
Jag är en digital marknadsföringsspecialist som jobbat i över tio år med datadriven marknadskommunikation i alla dess möjliga och omöjliga former.

Hur hamnade du hos oss?
Som så ofta i livet rör det som om en blandning av tur och skicklighet. Tur att det uppstod ett rekryteringsbehov på byrån. Och skicklighet att jag var bättre än alla andra sökande. Skämt åsido så var det en vän, som visste att jag var sugen på att byta jobb, som tipsade mig om tjänsten. Varpå det blev en fin matchning.

Vad tar du med dig till oss efter dina år i branschen?
Givetvis en hel del. Till exempel att när det gäller digital marknadsföring så kan den aldrig “bli färdig”. Det kommer alltid att finnas saker att förändra och förbättra. Ju snabbare man inser detta, desto mer affärsnytta kommer man kunna skapa för sina klienter.

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
Ett noggrant, kreativt och problemlösande arbetssätt.

Vilket intryck har du fått av din nya reklambyrå så här långt?
Jag har jobbat här i drygt en månad nu och trivs superbra. Proffsiga, trevliga och välkomnande kollegor, roliga och utmanande projekt samt en fredagsfrukost som är i hotellklass, kan det bli bättre?

Vilken är den största utmaningen hittills på byrån?
Det har nog varit att sätta sig in i alla pågående projekt och kunder. Och att hänga med i den basebollmatch vi halkade in på under byråresan till New York.

Vad pysslar du med på fritiden?
Just nu tar barnen upp det mesta av fritiden, men utöver det gillar jag att träna, resa och umgås med familj och vänner.

Tre länder, en allergimärkning

Vi tog fram den nya gemensamma allergimärkningen för hela norden.

Ny produktmärkning av skonsamma produkter

När astma- och allergiförbunden i Sverige, Danmark och Norge besultade sig för att ta fram en ny – gemensam – allergimärkning av skonsamma produkter gick uppdraget raka vägen till reklambyrån Nkel i Stockholm. Inte jättekonstigt eftersom vi är experter på design, varumärkesbyggande och kommunikation. Det nya märket heter Asthma Allergy Nordic och återfinns på allt från noggrant utvald hudvård till lika noggrant utvalda luftrenare. Gör dig själv en tjänst och spana efter Asthma Allergy Nordics utmärkta produkter nästa gång du handlar!

Den nya märkningen finns på allt ifrån blöjor och luftrenare till krämer och tvättmedel.

Vi har jobbat med Astma- och allergiförbundet sedan 2015. Genom åren har vi hunnit med det mesta man kan tänka sig. Till exempel utomhuskampanjer, kommunikation i sociala medier, stora webbjobb och en digitalisering av en medlemstidning.

Skarpa hjärnor sökes med oskarp kampanj

Pixlad annons för Subset, Sveriges kanske hemligaste arbetsplats.

Nkel hjälper Subset att hitta morgondagens stjärnor

På IT-konsultbolaget Subset tar man säkerhet på största allvar. Inte så konstigt eftersom man jobbar med IT-säkerhet och systemutveckling åt några av Sveriges hårdaste kravställare inom bland annat ******- och ********sektorn. För att säkerställa att framtidens vassaste webbutvecklare ska överväga en karriär på Subset efter examen fick vi uppdraget att ta fram en intresseväckande, varumärkesbyggande och konverterande kampanj mot studenter. En nkel sak för Stockholms kanske leveranssäkraste reklambyrå givetvis. Kampanjen gick under våren i sociala medier och på LinkedIn. Läs gärna mer på https://student.subset.se/

Rekryteringsannons för Subset i sociala medier.

Fler valutor för pengarna

Gänget från Bankomat och Nkel kommunikation.

Vi hälsar vår nya kund Bankomat® välkommen

Bankomat® behöver ingen närmare presentation. Vi har alla stått där och upplevt det magiska när lite siffror på ett konto förvandlas till något konkret att hålla i handen. Cash money. Vad som inte alls är lika känt – ännu – är att Bankomat® nu även erbjuder resevaluta i över 150 automater. Alltid med bra kurser och utan krångel.

För att kommunicera det nya erbjudandet har Bankomat® under våren letat efter en ny strategisk och kreativ kommunikationspartner och vi är både glada och stolta över att valet föll på en reklambyrå i Stockholm vid namn Nkel Kommunikation. Med resesäsongen runt hörnet trycker vi plattan i mattan och sjösätter den första kampanjen före semestern. Full speed ahead!

5 snabba frågor till vår nya stjärna

tina_tobiasson_nkel.jpg

Välkommen till Nkel, Tina!

Vem är du?
En erfaren produktionsledare/operativ projektledare från Söder som älskar sitt jobb!

Hur hamnade du hos oss?
Jag fick ett tips från en tidigare kollega att Nkel sökte förstärkning och att jag absolut borde söka. :)

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
En engagerad och serviceinriktad produktionsledare med ordning och reda. Rätt sak, till rätt peng i rätt tid.

Vilket intryck har du fått av din nya reklambyrå så här långt?
Professionella, engagerade och varma kollegor. Och många spännande uppdrag, inte minst. :)

Vad pysslar du med på fritiden?
Jag tillbringar så mycket tid jag bara kan i mitt hus på Gräddö. Där snickrar, målar, odlar jag - när jag inte badar vilket jag gör i stort sätt året om.

När jag inte är på Gräddö så tränar (springer) jag. Avslutade en Runstreak (löpning 100 dagar i rad) tidigare i år. Jag försöker också gå på så mycket livemusik som jag hinner. Gärna med artister som jag egentligen inte känner till. Men också Arenakonserter.

Möt vår nya toppenkund

nkel_welcome_Tuxer.gif

Klädföretaget Tuxer tar hjälp av Nkel

Att Tuxer är det svenska varumärket, med en touch av Österrikiska alperna, som gör funktionella outdoor- och baskläder för alla säsonger till rätt pris är det många som vet. Att Nkel är den svenska reklambyrån som gör funktionell, varumärkesbyggande och säljdrivande kommunikation för alla kanaler är också välkänt.

Det finns med andra ord fina förutsättningar när vi nu slår våra kloka huvuden ihop för att ta Tuxer till nya höjder. Vi är mycket lyckliga att äntligen få dra på oss skaljackor, dunvästar, piratbyxor och göra det vi gör bäst. Fortsättning följer!

Dina mardrömmars stad

Trailer för Staden, en klaustrofobisk nagelbitare från Norstedts.

Ny boktrailer till Norstedts förlag

“Staden” är en klaustrofobisk nagelbitare, skriven av Camilla Sten, om den relativt vanliga gruvstaden Silvertjärn. Vanlig sånär som på det faktum att den stått öde i över 60 år efter att hela befolkningen försvunnit över en natt. Niohundra personer. Puts väck. I boken får vi följa dokumentärfilmaren Alice som blivit besatt av att försöka ta reda på vad som egentligen hände. Något som visar sig vara en riktigt dålig idé ...

Som en kreativ reklambyrå i Stockholm är dåliga idéer inget vi erbjuder våra kunder, men däremot gör vi allt från stora kampanjer och hemsidor till riktade annonser och filmer för sociala medier. Bland annat den här pulshöjande trailern som vi tog fram tillsammans med våra BFFs på produktionsbolaget Björnhult Group.

Panta mera!

Nkel säger hej till Pantbanken.

Säg hej till Pantbanken

När bondesonen, tillika östgöten, Johan Alfred Jansson år 1866 startade Pantbanken kan han omöjligen ha föreställt sig att man en dag skulle välja Nkel från Stockholm till ny reklambyrå (vår historia började ju först 1994). Men så blev det. Vilket vi förstås är både hemskt stolta och väldigt glada över. Nu ser vi fram emot ett långt och givande samarbete med ett av Sveriges anrikaste varumärken. Fortsättning följer under våren! Spana ni Pantbanken här: https://www.pantbanken.se/

Öppet mål i Puls & Tränings nya kampanj

Ny reklamkampanj för Puls & träning signerad Nkel kommunikation, en reklambyrå i Stockholm.

Nytt reklamkoncept får träningen att bli av

Just nu rullar vår senaste reklamkampanj för Puls & Träning i Stockholms tunnelbana, på sociala medier och i displaynätverk runt om i landet. Kampanjen tar fasta på att Puls & Träning gör det enklare att få in träningen i vardagen med fräscha gym, nära där du bor eller jobbar, där alla kan trivas. Så oavsett vad du har för mål med din träning – om du t ex ska paddla Svalbard runt eller vill hinna med morgonbussen du alltid missar – så är det på Puls & Träning du ska hänga för att bli starkare, snabbare, friskare och gladare. Vill du ramla förbi på en provträning så är det bara att besöka https://www.pulsochtraning.se/provtraning

Puls & Träning är den växande gymkedjan med snart 80 gym runt om i Sverige. Vi har varit Puls & Tränings webb- och reklambyrå sedan 2015 och jobbar med allt från löpande kampanjer till utveckling av den grafiska profilen och hemsidan. Här och här kan du se några av våra tidigare kampanjer!

Filmproduktion för Friluftsfrämjandet

Frame_grabs.00_01_37_15.Still028.png

Ledarrekrytering med film för webben och sociala medier

Ni har väl inte missat de fina filmproduktioner vi gjort på uppdrag av Friluftsfrämjandet tillsammans med våra vänner på videoproduktionsbolaget Björnhult?

En av de tre filmer vi tagit fram syftar till att synliggöra Friluftsfrämjandets barnverksamheter och att rekrytera ideella ledare. Uppdraget bestod i att ta fram en film som tydligt förmedlar den glädje ledarna upplever när de är ute med barnen i naturen. Genom detta ska fler inspireras till att anmäla sig till ledarutbildningen inom Friluftsakademin – Friluftsfrämjandets egen utbildningsorganisation, ett varumärke som vi i egenskap av Friluftsfrämjandets reklambyrå var med och tog fram för fem år sedan. (Läs mer om hur vi hjälpte till att skapa ett starkt varumärke och tog fram en grafisk profil här: https://www.nkel.se/friluftsakademin)

Läs mer och anmäl ditt intresse för att bli ledare här: https://www.friluftsframjandet.se/engagera-dig/ledare/

Lekande svårt. Och lätt.

FN-förbundet, Eventutställning. Insamling via swish. Utställningen ska förmedla kunskap om de två aktuella projekten Skolmat och Flicka.

Portabel eventutställning för Svenska FN-förbundet

När svenska FN-förbundet kom till reklambyrån Nkel med en klurig förfrågan var vi inte sena att anta utmaningen. Uppdraget bestod i att ta fram ett event som var kul och inspirerande för de 90 lokala FN-föreningarna runt om i landet att jobba med, samtidigt som det skulle väcka nyfikenhet och förmedla kunskap om de två aktuella – och i allra högsta grad allvarsamma – projekten Skolmat och Flicka. 

Vi landade i ”Sju svåra frågor och en lätt”, en portabel eventutställning med vändbara frågor och svar. Eventutställningen gjordes i flera upplagor och utlånas nu flitigt till de lokala FN-föreningarna samt bibliotek eller företag som gör insamlingar till förmån för Svenska FN-förbundet. Till och med Margot Wallström har svarat på de frågorna.

Vi tog även fram en digital insamlingsbössa, där man nkelt kunde skänka en slant via swish. Hur mycket swishar du?

FN insamlingsbössa för flickors rättigheter. En insamlingsmössa med QR kod till Swish.
FN insamlingsbössa – swisha för flickors rättigheter. 2 sidig bössa med QR kod till Swish.

Kom närmare med Läs & Res

Ny grafisk profil för Läs & Res signerad nkel reklambyrå Stockholm

Ny grafisk profil för Läs & Res

När Läs & Res knackade på dörren och sökte en ny reklambyrå så var vi inte sena att tacka ja. Det är nämligen inte vilken resebyrå som helst. Läs & Res har sedan starten 1979 anordnat resor till unika resmål runt om i världen. Resorna är lite längre, sker i små grupper och har lokala reseledare som tar dig långt från dom vanliga turistfällorna. Kul resor helt enkelt. 

Vi började arbetet med att snickra på varumärkesplattformen och ett par månader senare var det dags att lansera en komplett profil med ny logotyp, uppgraderad hemsida, visitkort, brevpapper och allt annat man kan behöva när man ska anordna spännande resor till andra sidan jordklotet.

Läs & Res webbsida designad av nkel reklambyrå Stockholm
Nkel reklambyrå Stockholm: Läs & Res – Grafisk identitet, bildmanér
Nkel reklambyrå Stockholm: Läs & Res – responsiv webbsida

Lär känna Nkels vikarierande copywriter

Hanna schallinger, copywriter på nkel

Välkommen till Nkel, Hanna! Vem är du?

– En erfaren copywriter som utvandrade från Falun till Stockholm för många år sedan! Jag har alltid älskat att skriva och tycker att jag har världens roligaste yrke. 

Hur hamnade du hos oss?
– Jag jobbade ihop med Nkel för ett antal år sedan. Det var en otroligt rolig tid med flera oförglömliga uppdrag. Jag fick bland annat tillfälle att besöka ett högsäkerhetsfängelse under en förmiddag för att skriva ett reportage om en plattsättarutbildning. Därför tvekade jag inte en sekund när byrån frågade om jag ville hoppa in och spökskriva för copy-Björn under hans pappaledighet.

Vad tar du med dig till oss efter dina år i branschen?
– Lite klädsamt skryt brukar passa in i sådana här intervjuer, så jag tar tillfället i akt: Jag är inte bara copywriter utan även vidareutbildad planner. Det betyder att jag gärna kombinerar kreativ gestaltning med strategi på ett praktiskt och inte alltför teoretiskt sätt. Om jag ska vara ärlig ruttnar jag på långrandiga processbeskrivningar och dylikt. Det måste alltid finnas utrymme för ett visst mått av intuition i vår bransch. En strategi är ingenting värd om den inte kan omsättas till begriplig, motiverande kommunikation. Oj, det blev teoretiskt. 

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
– Historieberättande som berör och säljer.

Du har redan varit här i ett par veckor nu. Vilket intryck har du fått av din nya reklambyrå?
– Jag visste ju sedan tidigare att Nkel var en samling bra personer som huserar i ett av Stockholms trevligaste kvarter. Eftersom jag älskar omväxling och att ha mycket att göra, gillar jag att det händer mycket och är högt tempo på byrån. Samtidigt finns det alltid tid att stanna upp och reflektera över lösningarna. Ingenting slarvas igenom, vilket är bra och tyvärr ganska sällsynt idag. Jag kan också konstatera att kunderna är sympatiska, engagerade och mycket angenäma att samarbeta med.

Vilken är den största utmaningen hittills på byrån?
–Helt klart att ansvara för Dunderfrukosten som är ett slags återkommande intern samkväm på fredagsmorgnar med rullande schema! Veckan innan det var min tur förhörde jag mig noga om detaljerna. Vilka juicesorter och pålägg skulle jag satsa på? Var någon allergisk och tänk om allt bara blev kaos? Tankarna snurrade. När en kollega nämnde något om hembakad kaka och våffelgräddning med nyplockade bär greps jag av panik. Som tur var hittade jag ett litet franskt bageri i närheten som räddade situationen!

Vad pysslar du med på fritiden?
– Medarbetarna på Nkel tar priset när det gäller udda hobbies. Här sysslas det med allt från avancerad korsordslösning och vattengympa till pingpong och samba har jag fått veta, så jag får väl sälla mig till den skaran. De senaste åren har jag spenderat en stor del av fritiden i en källare där jag ägnat mig åt manusbearbetning tillsammans med en en grupp andra skrivbesatta och en författare. Det hela har resulterat i en obskyr humordeckare på cirka 500 sidor som det vore kul om någon ville ge ut framöver. I övrigt umgås jag med mina döttrar, springer i skogen, mediterar, läser, går på teater, reser till konstiga platser samt träffar vänner och pratar om livet. Dessutom är jag besatt av katter.

170 000 pensionärer valde Nkel

Ny skräddarsydd hemsida för SKPF utvecklad i WordPress

Ny hemsida till en gammal kund

SKPF är Sveriges snabbast växande pensionärsförbund med över 170 000 medlemmar i hela landet. För att nå både befintliga och nya potentiella medlemmar och göra medlemskapet attraktivt är den egna hemsidan SKPF:s viktigaste kanal. Något som ställer höga krav på tillgänglighet, informationsstruktur, sökord (SEO), funktioner, design och allt sånt som vi är experter på. Så när SKPF letade efter en ny reklam- och webbyrå i Stockholm var valet (e)nkelt.

Vi smygstartade med att ger SKPF:s egna medlemstidning, “Här & Nu!”, ett liv på internet. Den nya nättidningen är ett komplement till papperstidningen med dagliga uppdateringar. Vill du också ha kolla på det mesta och bästa från seniorvärlden kan du läsa tidningen här.

I våras var det sedan äntligen premiär för nya skpf.se. En helt ny skräddarsydd hemsida, byggd i WordPress, med fokus på medlemsnytta, funktionalitet, användarvänlighet och konvertering. Den nya responsiva sajten har gjort nätlivet mycket lättare för såväl alla anställda som de över 170 000 medlemmarna. Kolla in den nya sidan här.

Ny responsiv sida med användarvänlig design och fokus på konvertering
Ny grafisk manual framtagen av Nkel som är en kombinerad reklambyrå, webbyrå och designbyrå i Stockholm

Smått och gott till stor kund

Smått och gott till stor kund

Reklamfilm för Stora Coop i Halmstad

Varumärkesbyggande filmer för Stora Coop

Stora Coop är butiken där du har stora möjligheter att göra en god affär. Så när Stora Coop i Halmstad slog upp portarna så ville de såklart berätta det för omvärlden. Resultatet blev en grön, skön presentationsfilm av butiken och personalen med mycket (mat)glädje. Filmen publicerades på Facebook och riktades mot de boende i Halmstad.  

Innehåll för Facebook och Instagram

Stora Coop i Åkersberga har förstått vikten av att synas och kommunicera med sina kunder i sociala medier. Och eftersom vi på Nkel reklambyrå är experter på bland annat sociala medier har vi fått äran att ta fram innehåll för Facebook och Instagram. Resultatet blev en grillsugen kund och en smågalen kyckling som kokade scrambled eggs(!). Måste ses!

Välkommen Axel Johnson

Axlab brochyr signerad nkel, reklambyrå sverige

Broschyrer och affischer skapar bättre affärer

Familjeföretaget Axel Johnson är onekligen en gigant på alla sätt och vis. Med bolag som bland annat Kicks, Martin & Servera, Åhléns, Axfood (där t ex Hemköp och Willys ingår) och Dustin i koncernen är man ett av Nordens största företag inom handel och tjänster.

Därför är vi både glada och stolta över att vi fick uppdraget att ta fram material till Axlab – Axel Johnsons egna Innovationstävling. Som en kreativ reklambyrå är Axlab nämligen något vi gillar skarpt. En innovationsplattform för alla medarbetare i koncernen med syftet att få fram idéer som skapar ännu bättre affärer och framtida kundvärde. Spännande, eller hur?

nkel reklambyrå broschyr uppslag
Reklamaffisch för Axlab signerad nkel, en kreativ reklambyrå Stockholm

Föreställningen kan börja

sportlight utbildning webbsida laptop

Grafisk profil och ny hemsida till Spotlight Utbildning

Vad kan väl en (e)nkel reklambyrå i Stockholm göra för att förbättra bemötandet av patienter inom äldrevård och omsorg över hela Sverige? Jo, vi kan hjälpa de kreativa genierna som driver företaget Spotlight Utbildning med deras visuella identitet. Resultatet blev en helt ny grafisk profil, redesign av logotyp och, sist men inte minst, en ny fin sajt med möjligheten att beställa en pedagogisk videoutbildning.

Grafisk profil och logotyp till Spotlight utbildning

Spotlight Utbildning startades av några före detta sjuk- och undersköterskor för att genom teaterföreställningar utbilda personal inom äldrevården hur man ska bemöta patienter. Teater Spotlight heter föreställningen som fått stor uppmärksamhet, i både tidningar och tv, för sitt avdramatiserande sätt att skildra äldrevården idag och förklara vikten av ett bra bemötande. Idag jobbar man heltid med workshops och utbildande föreställningar av personal, chefer och politiker.
Kolla in nya sidan här spotlightutbildning.se