h1.BlogItem-title { }

Vi vann Svenska Publishing-Priset tillsammans med Friluftsfrämjandet!

Uppdatering: Vi vann! I dag är glädjen stor på både Nkel och Friluftsfrämjandet. Självklart var vi stolta över nomineringen i sig, men att vinna smäller lite högre. ;-) Motiveringen löd: ”För formstarka bilder och en distinkt värdegrund som går igen i alla texter - en tydlig programförklaring.”

Friluftsfrämjandet och Nkel på Svenska Publishing-Galan

Katarina Silfverswärd Wintzell, marknadskoordinator på Friluftsfrämjandet, och Evelina Lindberg, operativ projektledare på Nkel, tog emot priset på Svenska Publishing-Galan

Originalinlägget: I våras designade vi Friluftsfrämjandets årsredovisning och verksamhetsberättelse för 2014. Ett roligt projekt där vi jobbade i nära samarbete med kunden för att skapa utgåvor som verkligen förmedlar den stolthet och framåtanda som präglar en av Sveriges största ideella organisationer. Som ett kvitto på att vi lyckades, är vi tillsammans med Friluftsfrämjandet nu nominerade till Svenska Publishing-Priset i kategorin ”Print – årsredovisningar/verksamhetsberättelser organisation/offentlig sektor”.

Vi är självklart otroligt stolta och håller alla tummar vi har inför prisutdelningen, som går av stapeln i Stockholm måndagen den 9 november. 

The Body Shops adventskalender på Stockholms centralstation

Nkel hjälpte The Body Shop med ett stor event på Stockholms centralstation.

Spana in vårt senaste galet roliga projekt för The Body Shop!

I går och i dag, 5–6 november, har vår kund The Body Shop ett event på Stockholms centralstation, i form av en gigantisk adventskalender. Ett fantastiskt roligt projekt där vi varit med från idé till färdigt resultat. Från morgon till kväll bjuds besökarna på lucköppningar, tävlingar, gåvor och julklappstips. Under eventet uppmärksammas också The Body Shops samarbete med välgörenhetsorganisationen WaterAid, som arbetar för att ge människor i nöd tillgång till rent vatten. Följ eventet på #tbspopup i sociala medier. Eller ännu hellre, titta förbi Centralstationen innan dagens slut!

Missa inte att kika på eventfilmen nedan! 

Stor utomhuskampanj för The Body Shop

Stor utomhuskampanj för The Body Shop

Stor utomhuskampanj för The Body Shop

Stor utomhuskampanj för The Body Shop

En av årets största produktnyheter för The Body Shop är Oils of Life™. För att skapa produkterna sökte företaget över hela världen och valde ut tre fröoljor från tre kontinenter, oljor kända sedan lång tid tillbaka för sina höga halter av essentiella näringsämnen och vårdande egenskaper. Veckorna 40 och 41 pryddes Stockholms tunnelbana, busskurer och stortavlor med kampanjen, som blev årets andra stora utomhuskampanj för The Body Shop. Om du vill se vårens kampanj, klicka här!

Lyckad kampanj för ny kund

Lyckad kampanj för Astma-och Allergiförbundet

Lyckad kampanj för ny kund!

Samarbetet med vår nya kund Astma- och Allergiförbundet rivstartade på bästa sätt. Vi fick i uppdrag att hjälpa dem marknadsföra ”Parfymfria veckan 2015”, en vecka som ska uppmärksamma folk på de problem som doftöverkänsliga människor möter i vardagen. Med nästan en månad kvar till den parfymfria veckan (vecka 44) har responsen på kampanjen redan varit överväldigande. Jättekul, tycker vi såklart, men ännu roligare med en ny kund. Så hjärtligt välkomna till Nkel, Astma- och Allergiförbundet. Vi ser fram emot många roliga uppdrag tillsammans!

Lisbeth Salander är tillbaka

Lisbeth Salander är tillbaka

Den 27 augusti släpps äntligen fjärde boken i Millennium-serien, ”Det som inte dödar oss” av David Lagercrantz. För två månader sedan la vi upp teasern, här kommer fullängds-trailern!

Vi producerade trailern, i samarbete med våra vänner på Björnhult Media, för fyra marknader: Sverige, Norge, Nederländerna och Tyskland.

Är det förresten någon som känner igen Nkel-medarbetaren som agerar Lisbeth Salander? Snacka om att vi är stolta över vår Sara!

Ny webbplats åt Aratron

Nkel lanserade en ny hemsida till Aratron

Ny hemsida åt Aratron

Arbetet med Aratron fortgår i jämn takt, efter förra årets stora omtag med deras varumärkesidentitet och grafiska profil. I början av sommaren lanserade vi nya www.aratron.se, ett rejält lyft som ger deras kunder bättre tillgång till bland annat produktinformation och kontaktuppgifter. Webbplatsen är självklart responsiv, kommer snart på engelska också och är utvecklad i samarbete med våra kära vänner på Aloq. Ta en titt!

Millennium 4: Det som inte dödar oss

Millennium 4: Det som inte dödar oss

Det har gått mer än tio år sedan Stieg Larsson klev in på Norstedts med sina gröna manuspärmar märkta med Män som hatar kvinnor, ett och två. Allt som har hänt sedan den dagen är en osannolik och helt överväldigande framgångssaga. Det universum som Stieg Larsson skapade engagerade så många läsare att böckerna nästan har fått ett helt eget liv.

I augusti 2015, tio år efter Män som hatar kvinnor, ger Norstedts ut den fristående fortsättningen på Millennium, Det som inte dödar oss av David Lagercrantz, författaren bakom bland annat Jag är Zlatan Ibrahimović.

Detta är självklart en jättehändelse i bokvärlden och vi är enormt smickrade över att Norstedts gav oss hedersuppdraget att ta fram en teaser för boken. Vi har också producerat en längre trailer, som släpps i början av augusti.

Filmen är producerad i samarbete med våra vänner på Björnhult Media.

Enjoy!

Grafisk profil till Friluftsakademin

Nkel har hjälpt till med ny grafisk profil till Friluftsakademin

Grafisk profil till Friluftsakademin

Friluftsfrämjandet har utvecklat Sveriges friluftsliv sedan 1892 och har med åren byggt upp en enorm utbildningsorganisation, för att utbilda befintliga och nya ledare. För att synliggöra den här unika resursen samlar man nu hela utbildningsorganisationen under namnet Friluftsakademin, med en egen logotyp nära kopplad till Friluftsfrämjandet. Vi agerade strategisk partner under arbetet med Friluftsakademin – och när det var dags att förverkliga projektet fick vi bland annat i uppdrag att ta fram logotypen. Resultatet ser du ovan! Simultant pågår arbetet med att formge utbildningsmaterial, broschyrer, webb och annan marknadsföring, som vi ser fram emot att visa här så snart allt är klart.

En rikstäckande kampanj för The Body Shop

NKEL tog fram en rikstäckande utomhuskampanj åt The Body Shop.

En rikstäckande kampanj för The Body Shop

I tunnelbanan, på bussar, i busskurer, i rulltrappor, på telefonkiosker och i modemagasin. När The Body Shop nyligen lanserade sin helt nya kroppsvårdsserie Fuji Green Tea, fick vi uppdraget att producera materialet till den utomhuskampanj som prydde Sveriges storstäder under april månad. Fuji Green Tea är en av The Body Shops största lanseringar under 2015 och produkterna innehåller de allra finaste tebladen plockade vid japanska Fuji-bergets sluttning, en plats där luften är som renast i världen.

Tack för uppdraget, The Body Shop!

Hen är här nu

hen_ar_har_nu_nkel_reklambyra_stockholm

Hen är här nu

I dagarna släpptes den fjortonde upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Eftersom SAOL är inofficiell norm för stavning och böjning av svenska ord, är en ny upplaga en stor nyhet. Så när Norstedts gav oss i uppdrag att ta fram kampanjen föll det sig naturligt att lägga örat mot marken och lyssna på tongångarna i debatten – och det som diskuterats mest är det nya pronomenet ”hen”. Sagt och gjort. Lördagen den 18 april hade kampanjen premiär i dags- och fackpress. Spridningen i sociala medier lät inte vänta på sig. Kul!

SAOL på Twitter

En global webbplats till svenska Expolinc

Nkel har hjälpt Expolinc med deras nya hemsida.

Nya expolinc.com

Microsoft, BMW, Lufthansa, Walt Disney, Nike med flera; världen över visar ledande varumärken upp sig med hjälp av produkter från svenska Expolinc. Företaget är världsledande på den globala displaymarknaden, med över 1500 återförsäljare och en produktportfölj som innehåller 19 produktgrupper och över 400 artiklar. Att skapa en webbplats som funkar lika bra för svenskar och tyskar som amerikaner och ryssar, är med andra ord något av en utmaning. Att dessutom tilltala både slutkunder och återförsäljare med innehållet på webbplatsen, ökar pressen ytterligare.

Hur gick det då? Tack bra! Nya expolinc.com är en uppvisning i kreativ produktkommunikation och kloka lösningar, oavsett om vi pratar om de drygt tio språkversionerna eller den nya downloads-sektionen på sidan, som underlättar livet för alla återförsäljare. Så förutom att rikta ett stort tack till Expolinc för att vi fick uppdraget, vill vi även rikta ett tack till teknikpartnern Triggerfish, som levererat en responsiv Wordpresslösning av högsta klass.

Ta gärna en titt: www.expolinc.com

Boktrailer åt Norstedts

Boktrailer åt Norstedts

Marian Keyes är en av världens mest lästa författare – så när hon släpper första nya boken på flera år, är det en jättenyhet. "Kvinnan som stal mitt liv" handlar om att släppa taget om sitt gamla liv och hitta ett nytt.

Vi hjälpte Norstedts med lanseringen genom att bland annat ta fram en boktrailer. Idé, manus och form signerad Nkel, för hjälp med filmproduktionen vände vi oss till polarna på Björnhult Media.

Work for you stärker arbetskraften i dig

Nkel tog fram ny hemsida till Work for you

Ny hemsida: Work for you 

Work for you startades 2005 och blev 2008 en av de första fristående jobbförmedlingarna i landet. Som kompletterande aktör till Arbetsförmedlingen underlättar de för människor att ta plats på arbetsmarknaden. Vissa vill hitta tillbaka efter sjukdom eller längre arbetslöshet, andra vill få sitt första jobb. I dag är företaget verksamma inom jobbförmedling, arbetslivsinriktad rehabilitering, utbildning och omställning och finns på drygt 40 orter i landet, med cirka 250 medarbetare. Här på Nkel är vi stolta över det nya samarbetet med och hälsar hela gänget välkomna. Första uppdraget tillsammans tog form hösten 2014 och efter en handfull intensiva månader kan vi äntligen visa dig resultatet: en sprillans ny webbplats!

Ett gnistrande julnummer av Everybody

Nkel har tagit fram ett gnistrande julnummer av The Body Shops kundtidning Everybody

Gnistrande julnummer av Everybody

The Body Shops kundtidning Everybody är med en upplaga på över 250 000 exemplar, minst lika populär i dag som när vi började göra den för över tio år sedan. Och att ansvara för produktionen från ax till limpa, är ett sant nöje varje gång. I julnumret 2014 fokuserade vi på gnistrande önskningar – att uppfylla dessa genom The Body Shops största utbud någonsin av produkter och presenter. Numret har som vanligt gått åt i rykande fart, men om du skyndar dig till närmaste butik kanske du kan få tag på ett ex!

Ett värdefullt uppslag i Daisy Beauty

Nkel har gjort ett heluppslag i sommarnumret av Daisy Beauty!

Ett värdefullt uppslag

The Body Shop tillverkar sina produkter med kärlek och omsorg. Ingredienserna hämtas från jordens alla hörn via det egna Community Fair Trade-projektet, som ger hantverkare och lantbrukare rättvis lön och bättre tillgång till bland annat utbildning och sjukvård. En av de populära Community Fair Trade-ingredienserna är marulaolja, som företaget köper från ett kooperativ i Namibia, Eudafano Women's Cooperative som ägs och drivs uteslutande av kvinnor. Tack vare handeln med The Body Shop har kvinnorna fått ovärderlig entreprenörskunskap och därmed högre status i deras samhälle.

Det och mycket mer berättade vi om på ett heluppslag i sommarnumret av skönhetstidningen Daisy Beauty!

Mannen i svart, ett färgstarkt livsöde

Mannen i svart, ett färgstarkt livsöde

Amerikanen Robert Hilburn har skrivit en hyllad biografi om Johnny Cash, som ges ut på svenska av Norstedts. Vi stod för idé och produktion av butiksmaterial, bland annat insticksskylten du ser i bild ovan.

Vilken underbar kväll!

Vi är överväldigade av all kärlek som strömmade in på Gamla Brogatan 19 till vårt tjugoårsfirande. Bubblet flödade, selfieväggen fylldes upp och jazzbandet levererade ett härligt gung. Den enda plumpen i protokollet är att vid en närmare en granskning av matchfilmen från spökbollsfinalen, syns det tydligt att det så kallade vinnarlaget fuskade från början till slut. Segern tilldöms således retroaktivt Team Nkel. Hurra för oss! Fortfarande obesegrade efter tjugo år ...

Under kvällen fotades det en hel del. För att du som var där ska minnas festen – och för att du som inte kunde komma ska kunna ta del av godbitarna ändå – har vi skapat ett album på vår Facebooksida.

Klicka här för att se alla bilder

Tack igen alla som förgyllde festen! Nu siktar vi på tjugo år till.

//Vännerna på Nkel

Klä dig rätt i höst!

Klä dig rätt Friluftsfrämjandet.
Friluftsfrämjandet klä dig rätt.

Klä dig rätt!

Kunskap signerad Friluftsfrämjandet, design signerad Nkel. Att få göra saker till Friluftsfrämjandets fina barnverksamhet är kärlek från början till slut!

Compotech lanserar tillverkningsindustrins nya kunskapsbas

I dagarna lanserades nya Compotech.se, en efterlängtad uppdatering som ger företaget ytterligare ett försprång mot konkurrenterna. Webbplatsen är byggd i Wordpress, med fokus på att skapa en lösning som är både användarvänlig och lättadministrerad. Den stora nyheten väntar under sidan Nyheter & blogg. Ambitionen är skyhög: att skapa tillverkningsindustrins nya kunskapsbas för konstruktörer som arbetar med HMI, sensorer, rörelsesystem baserade på små elmotorer och magnetiska system.

– Som applikationsingenjörer löser vi dagligen utmaningar åt våra kunder. Nästan varje projekt innebär att vi lär oss något nytt. Tidigare har denna kunskap stannat internt, men vi är övertygade om att hela branschen vinner på en mer öppen inställning till kunskapsutbyte. Därför har vi påbörjat arbetet med att göra mycket av vår kunskap tillgänglig för alla, berättar Fredrik Ståhl, marknadsansvarig på Compotech.

Här på Nkel är vi övertygade om att denna satsning ytterligare kommer stärka Compotechs position som branschens problemlösare, och vi ser fram emot att följa utvecklingen. Att vi fått bidra genom att designa webbplatsen och leda webbutvecklingen tillsammans med vår underleverantör, är vi både glada och stolta över!