Helsida i SvD åt vår nya kund Matkomfort

Vår nya kund Matkomfort hade en helsidesannons i Svenska Dagbladet den 6 november 2016

Vår nya kund Matkomfort hade en helsidesannons i Svenska Dagbladet den 6 november 2016

Matkomfort garanterar en obruten kylkedja – från deras kök till ditt

Förra veckan avslöjade SvD Näringsliv att det finns företag i matkassebranschen som brister i kylhanteringen av livsmedel. För att spara pengar väljer många aktörer andra lösningar än godkända kylsystem när maten levereras till kunderna.

Så jobbar inte vår nya kund Matkomfort. När det kommer till livsmedelshanteringen har de gjort allt rätt från början, bland annat genom att uteslutande samarbeta med en certifierad kyltransportfirma.

Just nu befinner vi oss mitt i ett stort varumärkesarbete tillsammans. Positioneringen finslipas, konceptet spikas och den grafiska profilen kompletteras. Allt är inte på plats till 100 procent än, men när Svenska Dagbladets granskning av branschen dök upp var det en unik möjlighet för Matkomfort att skapa stark kommunikation. Sagt och gjort. Bara ett par dagar efter den första artikeln pryddes en helsida i SvD med annonsen du ser ovan. Samma dag vi fixade annonsen designade vi även sigillet som kommunicerar obruten kylkedja, som Matkomfort kommer fortsätta använda framöver. Ett otroligt kul uppdrag att få ta på volley, där vi visade hur snabbfotade vi kan vara!

Le Sensommarpilsner de Nkel 29/9 2016

Årets sensommarpilsner på Nkel bjöd på ett franskt tema

Årets stora kundevent gick i Trikolorens färger

Tack alla som förgyllde årets sensommarpilsner, som för ovanlighetens skull gick av stapeln när det fortfarande (nästan) var sommar ute! Årets franska tema innehöll en rafflande tävling i speed boule. Och även om vi själva inte stod som slutsegrare när gonggongen ringde, var vi helt klart kvällens största vinnare eftersom vi fick bjuda till fest för så många underbara kunder, leverantörer och vänner. Vi ses igen nästa år!

Filmen är producerad av våra vänner på Björnhult Media.

Höstkampanj till Puls & Träning

Puls & Träning, kampanjen som rulltrappsskyltar

Närhet till gymmet får träningen att bli av

De senaste veckorna har Puls & Träning nya kampanj synts stort bland annat i Stockholms tunnelbanor. Den kreativa idén fokuserar på hur Puls & Träning har en unik fördel genom att de bygger sina fräscha, moderna anläggningar mitt i populära bostadsområden, för att underlätta för den moderna stadsbon att få träningen att bli av.

– Kampanjen grundar sig i insikten att många människor upplever att de kommer iväg till gymmet oftare om gymmet är beläget nära hemmet, säger Göran Järbin, marknadschef på Puls & Träning.

Sedan vi började samarbeta med Puls & Träning förra året har vi gjort en rent copybaserad kampanj med budskapet ”Nära till träningsvärk”, vilket sedan också anammats som payoff. I den här kampanjen har vi förstärkt budskapet med en kommunikativt snabb bildlösning, som visar hur fort man kan gå från hemmets vardagssysslor till att lyfta vikter på gymmet.

Kampanjen har, förutom att gå i Stockholms tunnelbanor, också synts i sociala medier under hösten, med start v. 35.

Stortavlor i tunnelbanan
Kampanjen kördes även i sociala medier
Två av de tre reklamlösningarna som tog fram

Ny grafisk profil och webbplats till Subset

Subsets nya logotyp, här utan payoff

Full fart direkt med vår nya kund Subset

Inför premiäruppdrag med en ny kund gör vi alltid en ordentlig analys av nuläget. Sitter varumärkesplattformen på plats? Lirar den grafiska profilen? Når man ut till målgruppen? Grundregeln är att aldrig pilla i något som redan fungerar bra, bara för pillandets skull. I vissa fall kan vi gå rakt på att skapa ny kommunikation, i andra rullar vi upp skjortärmarna tillsammans med kunden för att reda ut vad som är företagets själ – och hur allt ska jobba för att förmedla den.

Subset är ett av Sveriges vassaste företag inom systemutveckling och IT-säkerhet, med uppdrag åt bland annat försvarsindustrin och finansvärlden. Deras leveranser ligger alltid i framkant, är exemplariskt dokumenterade och tål granskning. Tillsammans kom vi fram till att det var dags för varumärket att få en ordentlig putsning, parallellt som vi påbörjade arbetet med att uppdatera deras webbplats till en modernare lösning.

Hittills har vårt samarbete resulterat i en ny varumärkesplattform, en evolution av den grafiska profilen, en ny payoff, en ny webbplats (med lika nytt innehåll) och en massa profilmaterial. Skrolla ned för att se godbitarna!

När vi utvärderade Subsets grafiska profil beslöt vi oss för att jobba vidareutveckla deras symbol, men byta färger och formspråk

När vi utvärderade Subsets grafiska profil beslöt vi oss för att jobba vidareutveckla deras symbol, men byta färger och formspråk

Stående version av logotypen, här med deras nya payoff: ”Säkrare IT-lösningar”

Stående version av logotypen, här med deras nya payoff: ”Säkrare IT-lösningar”

Att utveckla en ny grafisk profil handlar om mer än att designa om logotypen. Här ser du bland annat nya ikoner, färger och typsnitt

Att utveckla en ny grafisk profil handlar om mer än att designa om logotypen. Här ser du bland annat nya ikoner, färger och typsnitt

På nya  subset.se  kan du ser mer av hur vi även jobbade med att ta fram ett nytt bildspråk, en ny tonalitet och nya texter

På nya subset.se kan du ser mer av hur vi även jobbade med att ta fram ett nytt bildspråk, en ny tonalitet och nya texter

Subset.se  fungerar självklart lika bra oavsett skärmstorlek

Subset.se fungerar självklart lika bra oavsett skärmstorlek

När ett företag byter grafisk profil behöver även kontorsmaterial och profilkläder uppdateras

När ett företag byter grafisk profil behöver även kontorsmaterial och profilkläder uppdateras

Boktrailer för Sov du lilla videung

Boktrailer till Cilla & Rolf Börjlinds nya kriminalroman Sov du lilla videung

Cilla & Rolf Börjlind är tillbaka med fjärde boken om Tom Stilton och Olivia Rönning

I dag släpps den kusligt aktuella kriminalromanen Sov du lilla videung, där en flyktingflicka hamnar i centrum av en mordutredning som leder hela vägen till kloakerna i Bukarest. Boken är skriven av Cilla och Rolf Börjlind, som bland annat ligger bakom den hyllade teveserien Springfloden, med Kjell Bergqvist som Tom Stilton.

På uppdrag av Norstedts tog vi en sen kväll i juni vårt pick och pack och drog till Ingarö för att spela in en trailer. Väl på plats fick vi sällskap av Johan Arthursson och Mattias Lundberg från Björnhult Media, som skötte filmandet och senare klippningen. Vår hovfotograf Peppe Ericsson, från Studio Ljusspel, ställde inte bara upp med sin gård som inspelningsplats, utan agerade även statist och stillbildsfotograf tillsammans med vännen Lambis Stratoudakis. Sist men inte minst tog vår produktionsledare Jennie med sig sina barn Lucas och Alva, som fick spela barnen du ser i trailern.

Det här är ett ypperligt exempel på en snabbfotad filmproduktion, där vi med små medel och ett bra nätverk producerar filmer som håller måttet vid sidan av mer påkostade produktioner. Att vi älskar den här typen av uppdrag gör inte saken sämre! Stort tack till alla inblandade.

I bildspelet nedan bjuder vi på fotografier från inspelningen.

Medlemsrekrytering för Friluftsfrämjandet

medlemsrekrytering_friluftsframjandet

Tidningen Friluftsliv som bilaga till SJ:s tidning Kupé

Ska du åka med ett SJ-tåg i sommar? Håll i så fall utkik efter ombordtidningen Kupé, som just nu innehåller en bilaga från Friluftsfrämjandet, en miniversion av medlemstidningen Friluftsliv. Här finns pyssel för de minsta, matnyttig läsning för oss som är lite äldre – och en extra fin baksida, signerad dina vänner här på Nkel.

Vi fick i uppdrag att ta fram en tvåsidig annons för medlemsrekrytering, med placering på just baksidan och näst sista sidan. Här berättar vi om att Friluftsfrämjandet är mer än bara friluftsaktiviteter. Att förbundet jobbar aktivt för att påverka samhällets inställning till naturen, och göra naturen tillgäng för alla oavsett förutsättningar. Det tycker vi är en otroligt viktig insats och vi är galet stolta över att få vara en liten del av Friluftsfrämjandet arbete. Tack!

medlemsrekrytering_friluftsframjandet

Pyssla med Friluftsfrämjandet

Vår art director Andreas är barnsligt förtjust i knep och knåp

Så när Friluftsfrämjandet bad om ett pysseluppslag i senaste numret av Friluftsliv, som bland annat distribuerades tillsammans med SJ:s ombordtidning Kupé, högg han tag i uppgiften med näbbar och klor.

Klicka på bilden för en högupplöst version (pdf). Klarar du av de kluriga uppgifterna?

Internationell butikskampanj för Osrams nya LED-lampor

Toppskylt för Osrams butikskampanj

”Good old glow, brand new bulb”

Sedan 2012 är glödlampor ett minne blott inom EU, eftersom de förbrukar onödigt mycket energi. I deras ställe finns det framför allt två alternativ: halogen- och LED-lampor. De förstnämnda skiner varmt och behagligt som dåtidens glödlampor, men tar tid på sig att värmas upp och har dessutom en relativt kort livslängd. LED-tekniken är överlägset energieffektiv, men ger ett kallt, blått sken som faller få i smaken. Tills nu.

I slutet av 2015 lanserade Osram, världens kanske främsta lampvarumärke, sin första LED-serie med retrolampor som skiner precis lika varmt och behagligt som dåtidens glödlampor. Lamporna förbrukar minimalt med energi, har en livslängd på upp till 15 år och ser till och med ut som glödlampor.

Osram gav oss i uppdrag att ta fram lanseringens kampanjbudskap och att göra ut kampanjen på butiksmaterial för Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. I kampanjen ingick allt från annonser till kampanjställ, rollups, toppskyltar, hyllvippor och en lampguide i fickformat.

Rollup Osram
Kampanjställ Osram
Lampguide i fickformat
Hyllvippa Osram
Broschyrställ Osrams lampguide

Teaser för vårt stora varumärkesarbete med Interspiro

Preview: En av Interspiros nya annonser, del av ett helt nytt annonskoncept

Preview: En av Interspiros nya annonser, del av ett helt nytt annonskoncept

Ett helhetsgrepp om Interspiros varumärke

Gissa om vi är sugna på att visa upp allt vi gjort tillsammans med vår nya kund Interspiro den senaste tiden. Så sugna att vi måste dela med oss av en teaser redan nu! Men först lite bakgrund.

Interspiro är ett svenskt företag som tillverkar andningsutrustning till främst brandmän och professionella dykare över hela världen. De var ursprungligen en del av AGA och fyller snart hundra år. Mycket av det som i dag är standard i andningsutrustning, oavsett varumärke, är teknologiska milstolpar från Interspiro – som innovatör är man världsledande i branschen. Så att säga att vi är stolta över att de valt oss som huvudbyrå är en underdrift!

Uppdraget är att ta ett helhetsgrepp om varumärket och marknadsföringen, för att modernisera form- och bildspråk och lägga grunden för kommunikation som starkare förmedlar Interspiros historiska, nutida och framtida roll som den stora innovatören globalt. Mer konkret innebär det att vi för tillfället befinner oss mitt uppe i arbetet med deras nya grafiska profil (inklusive en ny logotyp), en ny varumärkesplattform och brandbook, och ett nytt koncept. Allt ska tas ut i bland annat annonser, på webben, i mässmontrar och på nya förpackningar.

Resultat av vårt samarbete ska visas upp på Interspiros stora kickoff i mitten av maj, så till dess får du hålla till goda med några smakprover här. Dyk gärna in på vår Facebooksida och berätta vad du tycker!

Till vänster en liten försmak av vårt stora varumärkesarbete, till höger en engagerad copywriter som tar research på största allvar

Till vänster en liten försmak av vårt stora varumärkesarbete, till höger en engagerad copywriter som tar research på största allvar

Kampanj till Astmadagen 3 maj

Nkel kampanj för astmadagen - med en astmadiagnos kan du dra en lättnadens suck

”Med en astmadiagnos kan du dra en lättnadens suck”

Internationella Astmadagen infaller årligen första tisdagen i maj. För vår kund Astma- och Allergiförbundet är dagen av självklar vikt, en dag att få mediernas uppmärksamhet för att informera och utbilda om astma och astmaliknande tillstånd.

Inför årets temadag beställde förbundet en kampanj för att belysa att hundratusentals svenskar lever med fel- eller underdiagnosticerad astma – och att man numera kan leva helt besvärsfritt med sin astma så länge man får rätt behandling.

Kampanjen går i samma anda som den vi gjorde till Parfymfria veckan 2015. Ta gärna en titt på den gamla godingen också!

Tre kunder, tre radiokampanjer

Härlig radioreklam från Nkel, reklambyrå i Stockholm

Senaste tiden har vi varit med och gjort en hel del radio här på Nkel. Kul, tycker vi, och bjussar på en handfull exempel.

Först ut är Essinge konferenscenter, som körde en stor kampanj i början av året, där radio var en av pusselbitarna för att locka till nya lokalbokningar.

För Puls & Tränings räkning, som vi nyligen hjälpte med ett större koncept- och varumärkesarbete, producerades radiospoten för att följa det nya konceptet. Kampanjen gick lokalt i Stockholm, för att värva nya medlemmar efter nyår.

DPJ.se är den av våra kunder som satsar hårdast på radio just nu, för att informera potentiella kunder om deras nya showroom på Mäster Samuelsgatan 65 i Stockholm. Vi har hittills varit med och producerat över tio radiospotar. Här följer två.

Astma- och allergiförbundets medlemstidning blir digital

Reklambyrån Nkel i Stockholm hjälpte Astma- och Allergiförbundet göra medlemstidningen Allergia digital

Astma- och allergiförbundets tryckta medlemstidning Allergia lanseras nu som fullfjädrad webbtidning optimerad för alla plattformar. Vi är stolt design- och teknikleverantör.

Tidningen Allergia trycks i 15 000 exemplar och går ut till både medlemmar och andra prenumeranter. På allergia.se kan du nu ta del av praktisk kunskap och nyheter kring astma och allergi, recept, recensioner m.m.

– Att vi valt att göra en så stor digital satsning är för att vi vill nå ut till fler medlemmar och stärka vår position som intressepolitisk organisation. Genom både allergia.se och vår nya webbplats för förbundet, som är under utveckling, öppnar vi upp en värld av kunskap för en bredare publik, säger Ulf Brändström, generalsekreterare på Astma- och allergiförbundet.

Astma- och allergiförbundet gör ett väldigt viktigt jobb och att vi får vara en del i deras fortsatta utveckling känns stort. Jättespännande!

Se lösningen här: allergia.se

 

Säg hej till vår nya produktionsledare!

Jennie Davelind är ny produktionsledare på reklambyrån Nkel i Stockholm

Välkommen till Nkel, Jennie. Vem är du?

– Jag är en senior produktionsledare som älskar mitt jobb. Min karriär började i tryckeribranschen och jag har hunnit med att jobba som originalare, nosat på copy-yrket, men främst förkovrat mig inom produktionsledning via IIU, Grafiska Institutet och Berghs – för att sedan jobba som just produktionsledare på reklambyrå i nästan 20 år.

Hur hamnade du hos oss?
– Det är 17 år sedan jag bytte jobb, så det var hög tid för nya utmaningar! När ni sökte en ny produktionsledare kände jag genast att det verkade vara ett skönt gäng med roliga kunder och att det var mig de letade efter.

Vad har du fått med dig från dina många år i reklambranschen?
– Övning ger färdighet och efter 20 år i branschen har jag hunnit samla på mig en stor erfarenhetsbank. Men framför allt har jag lärt mig att allt löser sig, bara man behåller lugnet och tänker positivt.

Vad kan våra kunder förvänta sig av dig?
– Mitt mål är att ge kunderna bra service, kvalitet och trygghet.

Du har varit här i hel vecka nu. Vad är dina första intryck av Nkel?
– Jag känner mig otroligt välkommen och omhändertagen. Det är härliga människor här och jag känner mig redan som en del av gänget.

Och vad pysslar du med på fritiden då?
– På fritiden ägnar jag mig åt min stora familj, träning och sång. Jag springer, cyklar MTB och har nyligen börjat träna crawl. Sjunger gör jag med min underbara kör och ibland även tvåstämmigt med min kompis/f.d. kollega.

Puls & Träning, där goda grannar gymmar

Nytt reklamkoncept för Puls & Träning

Puls & Träning kampanj – där goda grannar gymmar

Puls & Träning har på tio år expanderat från ett lokalt gym i Hammarby Sjöstad till över sextio anläggningar, vilket gör dem till en av Sveriges snabbast växande gymkedjor. Här på Nkel är vi så klart ofattbart stolta över att kunna presentera oss som deras huvudbyrå sedan sommaren 2015. Men vi är ännu stoltare över att äntligen kunna visa upp de första resultaten av vårt samarbete! Allt inleddes med en workshop om varumärket, för att reda ut bland annat kärnvärden och positionering på marknaden. Det senare är viktigt för att sätta fingret på vad som får dem att sticka ut bland konkurrenterna. Positionering vi landade i lyder: ”Små, trevliga kvartersgym av hög kvalitet, för dig som vill träna för att må bra.”

– Puls & Tränings framgång bygger på att man från början etablerat sig mitt i populära bostadsområden. För den enskilde medlemmen betyder det att man slipper sätta sig i bilen eller kollektivtrafiken för att kunna träna, något som faktiskt ökar chansen att träningen blir av. Den här affärsidén är så stark att man i många bostadsområden redan är ett lika självklart inslag som kemtvätten och sushirestaurangen. Vårt arbete framöver handlar om att kommunicera det här tydligare till både befintliga och potentiella medlemmar, berättar Ronny Forsberg, projektledare på Nkel.

Efter varumärkesarbetet hade vi delarna som behövdes för att kunna arbeta fram konceptet ”Goda grannar gymmar”. Här lyfter vi dels fram att ett medlemskap i Puls & Träning får träningen att bli av, men också att det här är gymmet för dig som vill lära känna dina grannar bättre.

2016 sparkades i gång med en kampanj i radio, tunnelbanan och gymmens närområden för att värva nya medlemmar. Utöver konceptet och kampanjen har vi även hunnit med att ge deras grafiska profil ett lyft, med bland annat nya färger, nya typsnitt och ett nytt bildspråk, samt lanserat en helt ny webbplats utvecklad i samarbete med våra vänner på Aloq.

Nyfiken på att se mer? Hoppa över till pulsochtraning.se och ta en titt!

Puls & Träning kampanj
Puls & Träning kampanj

Saxtorp Svamp – svensk svamp odlad med kärlek

Knappt en mil söder om Landskrona ligger Saxtorp Svamp, ett ambitiöst familjeföretag som är certifierade av Svenskt Sigill. Här odlar paret AnnMarie Schelin och Rikard Pedersen svamp av alla dess slag, alltid helt utan kemiska bekämpningsmedel. Försäljningen sker främst till de stora dagligvaruhandlarna, men den egna gårdsbutiken är väl värd ett besök om du befinner dig i krokarna. Vårt samarbete inleddes med en varumärkesanalys, där vi gemensamt identifierade ett behov av en helt ny kostym – en typisk varumärkesrecond, som vi kallar det här på Nkel.

– Reconduppdrag kan vara mer eller mindre omfattande, beroende på kundens unika behov. I det här fallet behövde vi se över i stort sett allt för att skapa kommunikation som verkligen förmedlar Saxtorp Svamps passion för att odla ekologisk matsvamp av högsta kvalitet. Resultatet är bland annat en ny logotyp och grafisk profil, men också nya förpackningar, en ny webbplats, butiksmaterial och en kommunikationsstrategi för bland annat sociala medier, berättar Jonas Haage, vår art director i projektet.

Besök www.saxtorpsvamp.se för att se mer. Kul företag med hjärtat på rätta stället, och ett riktigt lyckat projekt!

saxtorp_collage2

Wistrand 100 år!

Nkel har hjälpt Wistrand  ta fram en massa jubileumsmaterial, allt från själva jubileumslogotypen till godisaskar, brädspel och väskor.

Wistrand Advokatbyrå firar 100 år

I år fyller Wistrand Advokatbyrå 100 år, något man har firat med buller och bång under hela 2015. Som deras byrå har vi hjälpt dem ta fram en massa jubileumsmaterial, allt från själva jubileumslogotypen till godisaskar, brädspel och väskor. Ett axplock av detta superroliga designuppdrag ser du här. Tack för samarbetet, Wistrand, och ett stort grattis till Sveriges klokaste hundraåring!

Nkel har hjälpt Wistrand  ta fram en massa jubileumsmaterial, allt från själva jubileumslogotypen till godisaskar, brädspel och väskor.
Nkel har hjälpt Wistrand  ta fram en massa jubileumsmaterial, allt från själva jubileumslogotypen till godisaskar, brädspel och väskor.

Välkommen Puls & Träning!

Välkommen Puls & Träning till Nkel!

Välkommen Puls & Träning

Vi är stolt över att hälsa en av Sveriges snabbast växande gymkedjor välkommen till Nkel. Puls & Träning har specialiserat sig på att bygga små, trevliga kvartersgym av hög kvalitet, med rätt utrustning för dig som vill träna för att må bra. Hos dem är det alltid rent och fräscht, sällan kö till maskinerna och en skön atmosfär där alla passar in. Sedan 2006 har man redan hunnit lansera 61 gym och framtiden ser minst sagt ljus ut. Vårt första projekt tillsammans blir att utveckla kommunikationen och skapa en ny webbplats med planerad lansering i början av 2016. Håll utkik!

Läs vårt senaste nyhetsbrev

Nkel senaste nyhetsbrev!

I vårt senaste nyhetsbrev pratar vi om hur du kan använda enkla filmer i din marknadsföring – och visar en massa sköna exempel på filmer vi producerat den senaste tiden. Om du inte redan fått nyhetsbrevet i din mejlbox, kan du läsa det här! Om du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev, anmäler du dig här.

Trevlig läsning!

12 november bjöd vi in till världens senaste sensommarpilsner

Årets sensommarpilsner blev en hejdundrande succé! Temat för kvällen var tivoli och den stora höjdpunkten var självklart femkampen. I slutändan kunde bara en person vinna, men eftersom det inte var någon från oss på Nkel (vi stod över tävlan av sportsliga skäl), är det inte så viktigt vem som vann ...

I alla fall. Stort tack till alla som kom och förgyllde vår kväll! Vi ses igen nästa år. // vännerna på Nkel

PS. Filmen är producerad av våra vänner på Björnhult Media.